COPD

Training geeft je weer lucht
COPD is een progressieve aandoening die je hele lichaam beïnvloedt. Het is belangrijk dat je je lichaam fit houdt om dagelijkse dingen zoals boodschappen doen, traplopen en fietsen zonder moeite kan blijven volhouden. Twee keer 1 uur per week, gaan we hier in kleine groepjes aan werken, altijd onder begeleiding van een gespecialiseerde fysiotherapeut. We houden je goed in de gaten, meten je zuurstofwaardes en hartslag en passen daarmee optimaal de training aan. Maak een keuze welke dag je wil trainen en start meteen! We werken nauw samen met de longartsen van de ziekenhuizen en het revalidatiecentrum. Met hun verwijzing starten we de training, of gaan we verder waar je gebleven bent.

Hartklachten (CVRM)

Alles weer durven doen
Een vergroot risico hebben voor cardiovasculaire problemen betekent niet dat je al hart klachten moet hebben of hebben gehad. Er is een grote groep mensen die hier in aanmerking voor komt. Als het huishouden, op bezoek gaan bij mensen maar ook relatief simpele dingen als opstaan of traplopen steeds moeilijker gaat, hoef je dit niet te accepteren of je erbij neer te leggen. Samen met de therapeut kan er een verantwoord beweegprogramma worden opgesteld die op maat gemaakt wordt om zo klachten te minderen en te werken aan wat voor jouw belangrijk is.

Diabetus Mellitus (DM2)

Een gezond gewicht
Ben je te zwaar en zijn je suikerwaardes (glucose) ontregeld? Is het je zelf nog niet gelukt om hier verandering in aan te brengen, maar wil je wel je actief aan de slag? Wij coachen je naar een structurele oplossing. Meer bewegen, vaker de fiets, meer wandelen, anders eten, gezonder leven, vaker sporten! Je weet vaak wel wat goed is voor je lijf, maar waar begin je en hoe hou je het vol? Pak nu de uitdaging aan en maak samen met een deskundig fysiotherapeut de start. We beginnen met twee keer 1 uur per week training als begin van een fitter leven, waarbij jij de regie neemt. Na de opstartfase weet je hoe je zelfstandig de training kunt voortzetten (voor je zelf, bij een club of een sportschool) en welke zaken belangrijk zijn om je actievere leefstijl te behouden. Zo hoef je niet meer terug te vallen in oude gewoontes.

Tijdens / na behandeling kanker

Al tijdens je behandeling werken aan je herstel
Word je of ben je behandeld voor kanker? Dan kan oncologische revalidatie zinvol voor je zijn. Tijdens de behandeling (bijv. chemo of bestraling) zorgt de oncologie fysiotherapeut voor een passend trainingsschema dat er voor zorgt dat je een betere conditie hebt en minder last hebt van vermoeidheid. Je kan daardoor de chemotherapie beter aan. Na de behandeling helpen we met het weer oppakken van de dagelijkse activiteiten zoals huishouden, werk, sport en hobby. Door de training verbetert de conditie, vermindert de vermoeidheid en dit zorgt zo voor een betere kwaliteit van leven.

Parkinson

Op de been blijven bij Parkinson?
Sta je vaak “vastgekleefd” aan de grond, is het draaien in bed een probleem, word je steeds stijver of gaat het lopen niet meer zo goed? Kom naar FMT Fysiotherapie om, samen met een Parkinsontherapeut, te kijken wat de beste therapie voor je is. Zowel individueel als in groepsverband gaan we oefeningen doen die gericht zijn op activiteiten die voor jou in het dagelijks leven moeilijk uitvoerbaar zijn. Nordic walken, ontspanningsoefeningen of trainen op de Wii, het hoort allemaal bij FMT Fysiotherapie.

Ouderen Valpreventie

Blijf op de been

Door angst om te vallen, of door het vallen zelf worden spieren vaak stijver en blijven met name ouderen steeds vaker thuis. Een grote kans dat de balans daardoor nog verder verslechterd. Dit is echt niet nodig. Doorbreek die negatieve spiraal en doe mee met FMT blijf op de been. Met een betere balans sta je steviger in je schoenen, loop je weer beter en kun je langer zelfstandiger blijven. FMT Blijf op de Been is een compleet programma om het aantal valincidenten bij ouderen te verminderen. Het programma is wetenschappelijk onderbouwd en bevat naast individueel onderzoek (balans, kracht), ook screening van de thuissituatie (inrichting van het huis). Uitgangspunt is een oefenprogramma (Otago oefenprogramma) voor thuis met begeleiding gedurende 1 jaar door een deskundig fysiotherapeut. Om alle oefeningen aan te leren krijg je een aantal keer training thuis, of zonodig in de praktijk (individueel). Gedurende het jaar word je thuis begeleid en wordt het schema aangepast.

Gezond Gewicht

Voel je goed, voel je fit
Vergeet de BMI (bodymassindex)! Waar het bij een gezond gewicht vooral om gaat is het (her)vinden van een goede balans tussen eten en bewegen. Wat kun je veranderen, waar moet je beginnen en hoe voorkom je overbelasting en blessures? Belangrijk is om verantwoord en verstandig te leren bewegen. Onze therapeuten helpen je graag op weg naar een nieuwe balans, zodat je je weer lekkerder voelt. Twee keer per week gaan we hier een uur aan werken.

WordPress ontwikkeling en hosting